Strona główna O mnie Ciekawostki Oferta zajęć Kontakt

ROLA ŚRODOWISKA RODZINNEGO

W PROCESIE ODDZIAŁYWAŃ

REWALIDACYJNYCH

NA OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE UMYSŁOWO

 

Postawy rodzicielskie

Znaczenie środowiska rodzinnego dla jednostki jest ogromne.

 Wiele zależy od tego, jaka jest rodzina, do której dziecko należy, w której dorasta.

Zatem nie ulega wątpliwości,

że rodzina stanowi dla dziecka najlepsze naturalne środowisko rozwojowe,

dzięki możliwości otoczenia go indywidualną opieką

 i zaspokojenia jego potrzeb, stwierdza  M. Ziemska.

Do podstawowych  potrzeb zaliczamy potrzebę bezpieczeństwa, ciepła i miłości.

Następna potrzeba to potrzeba samo urzeczywistnienia,

 wyrażająca się u małego dziecka aktywnością w  zakresie poznania i działania.

Z potrzebą samo urzeczywistnienia  łączy się potrzeba szacunku

 dla rozwijającej się jednostki, jej wysiłków i osiągnięć na  miarę wieku rozwojowego.

Ostatnią z potrzeb dziecka, którą należy wymienić jest potrzeba wzoru.

Przejawia się ona najdobitniej w okresie,

gdy dziecko naśladuje czynności i zachowanie osób z bliskiego otoczenia.

Według M. Ziemskiej zaspokajanie potrzeb zależy od uczuciowego ustosunkowania

 się rodziców do dziecka, czyli od postaw rodzicielskich.

Niewłaściwy klimat uczuciowy i czynniki patologiczne w strukturze rodziny

 oraz w stosunkach między jej członkami są przyczyną zaburzeń

 w zachowaniu dziecka.

Dlatego zdaniem M. Ziemskiej badanie środowiska rodzinnego

 i postaw rodzicielskich stanowi ważne ogniwo

 w poznaniu czynników warunkujących rozwój i zachowanie dziecka.

Na pierwsze miejsce wysuwa się znaczenie wzajemnych stosunków emocjonalnych

 między członkami rodziny, a szczególnie postaw rodziców wobec dziecka.

 One bowiem określają atmosferę uczuciową, jaka otacza dziecko w domu rodzinnym.

 

Co to jest postawa rodzicielska?

Za najbardziej rozpowszechnioną w psychologii można przyjąć definicję

postawy jako tendencji do zachowania się w specyficzny sposób

 wobec jakiejś osoby, sytuacji czy problemu, czyli ogólniej mówiąc,

 jakiegoś przedmiotu, na który jest skierowana.

 Zatem postawa rodzicielska – macierzyńska czy ojcowska – jest tendencją

 do zachowania się w pewien specyficzny sposób w stosunku do dziecka,

 stwierdza M. Ziemska.

 Postawa rodzicielska nie jest więc tylko mniemaniem o dziecku,

że jest takie czy inne.

Zawiera ładunek uczuciowy, który wyznacza działanie w stosunku do dziecka.

 I właśnie przez to działanie, przez zachowanie rodziców wobec dziecka,

a także przez to, co mówią o dziecku – możemy poznać ich postawę rodzicielską.

 

Jakie rodzaje postaw rodzicielskich można wyróżnić

 z bogactwa zachowań rodziców wobec

 dziecka niepełnosprawnego?

Próbę postaw rodzicielskich na użytek psychiatrów dziecięcych

 podał Kanner. W swej praktyce lekarskiej zwrócił uwagę

na wpływ postaw rodziców na zaburzenia zachowania swych małych pacjentów.

 Jednak typologia ta jest niepełna.

Nie obejmuje obojętności uczuciowej lub separowania się rodziców,

czyli „biernego odtrącenia”.

Tworzeniem typologii zajmowali się również inni psychologowie

tj. Slater, Anna Roe, Schaeffer, Baldwin, Kalhorn, Breese.

Typologie w/w autorów uwzględniają przede wszystkim postawy

 rodziców niepożądane ze względu na rozwój dziecka,

 ze szkodą dla postaw pożądanych.

Każda z tych typologii zdaje się sugerować,

 że o wiele mniej jest zachowań rodzicielskich korzystnych niż niekorzystnych.

Baldwin, Kalhorn i Breese wysuwają stosunek demokratyczny.

 Kanner podkreśla znaczenie akceptacji.

Roe rozróżnia akceptację jako stosunek pełen miłości

od akceptacji dorywczej, przypadkowej.

Slater wprowadza tolerancję i ciepło.

 Schaeffer współdziałanie i swobodę.

Można więc wyróżnić kilka typów wychowawczo pożądanych postaw

 rodzicielskich.  A przecież ze względu na wpływ postaw rodziców na zachowanie

 i kształtowanie się osobowości dziecka,

 postawy pożądane wychowawczo powinny być dostrzegane,

wyróżniane i doceniane nie mniej niż postawy wychowawczo niepożądane.

Według J. Kielina, aby stwierdzić, z jaką postawą rodzicielską mamy

 do czynienia, musimy określić dystans emocjonalny,

 dzielący rodziców od ich dzieci, oraz stopień dominacji rodziców nad dziećmi.

 Te czynniki pozwalają na wybór jednej z czterech podstawowych negatywnych

 postaw rodzicielskich lub jednej przeciwstawnej im – pozytywnej.

 M. Ziemska stwierdza, iż u podłoża niewłaściwych postaw rodzicielskich

 leży na ogół, bądź nadmierny dystans uczuciowy wobec dziecka,

bądź nadmierna koncentracja na nim.

Zaburzenia kontaktu z dzieckiem przejawiają się

w kilku charakterystycznych formach.

Te czynniki pozwalają na wybór jednej z czterech podstawowych negatywnych

 postaw rodzicielskich lub jednej przeciwstawnej im – pozytywnej.

M. Ziemska stwierdza, iż u podłoża niewłaściwych postaw rodzicielskich

leży na ogół, bądź nadmierny dystans uczuciowy wobec dziecka,

 bądź nadmierna koncentracja na nim.

Zaburzenia kontaktu z dzieckiem przejawiają się

w kilku charakterystycznych formach.

Przy nadmiernym dystansie – kontakt agresywny – „ robienie z dzieckiem

 porządku” bez wnikania w jego potrzeby czy motywy jego zachowania

 (rodzice „przeciw dziecku”) lub też – unikanie.

 Wycofywanie się z kontaktu z dzieckiem

(rodzice „poza dzieckiem” czy „obok”, ale nie „ku dziecku”).

Natomiast przy nadmiernej koncentracji uczuciowej – uporczywe

 i sztywne dążenie do korygowania zachowania dziecka 

 (rodzice „nad dzieckiem”), albo trzymanie dziecka przy sobie

 i ograniczenie innych kontaktów społecznych (rodzice „przy dziecku”).

  Wymienione rodzaje zaburzeń kontaktu z dzieckiem wyznaczają główne

 typy nieprawidłowych postaw rodzicielskich. Są to postawy:

- odtrącająca

- unikająca

- zbyt wymagająca

- nadmiernie opiekuńcza

W/w przegląd głównych typów postaw rodzicielskich wskazuje na kierunek,

 w jakim każda z nich może wpływać na kształtowanie się zachowania

 i pewnych rysów osobowości dziecka.

Określone postawy rodzicielskie dzięki zaspokajaniu lub frustracji

 psychicznych i społecznych potrzeb dziecka stanowią warunki sprzyjające

 rozwojowi pewnych cech jego zachowania.

 

Wpływ wymienionych postaw na rozwój moralno-społeczny

osób niepełnosprawnych intelektualnie

J. Kielin wyróżnia również rodziców o postawach pozytywnych.

Rodzice reprezentujący postawę pozytywną nie aprobują

wszystkich zachowań dziecka i potrafią mu się przeciwstawić.

Wówczas ich krytyka dotyczy konkretnego zachowania,

a nie wszystkich cech jego charakteru.

Dziecko takich rodziców wie, czego oni od niego oczekują i nie uważa,

 że jest to niemożliwe do zrealizowania.

Rodzice o postawach pozytywnych interesują się poczynaniami dziecka

 i angażują się w jego zabawę i pracę.

Chętnie nawiązują z nim kontakt, odczuwają przyjemność,

przebywając z dzieckiem.

Rodzice ci:

  są czuli;

częściej chwalą dziecko niż je ganią;

potrafią się cieszyć z jego osiągnięć;

rozumieją i zaspakajają jego potrzeby;

jednocześnie nie rezygnują z własnych aspiracji zawodowych i zainteresowań.

 

Wśród środowisk wychowawczych naturalnych szczególne znaczenie

 dla rozwoju i wychowania młodej generacji ma więc rodzina.

W rodzinie dokonuje się podstawowy proces wychowania dziecka

i wprowadzenia go w krąg kontaktów społecznych.

Każda rodzina spełnia określone zadania, które w literaturze przedmiotu

 zwane są funkcjami rodziny.

 Funkcje te można rozpatrywać ze względu na zadania rodziny spełnione

 na rzecz jej członków i zadania w stosunku do społeczeństwa.

 

Wśród funkcji należących do rodziny  M. Ziemska wymienia:

1)   funkcja prokreacyjna – (jedyna grupa społeczna rozszerzająca się

dzięki funkcjom biologicznym);

 2)  funkcję produkcyjną – dostarczenie społeczeństwu pracowników;

3)  funkcję usługowo-opiekuńczą (zapewnienie członkom wyżywienia,

 mieszkania, odzieży, opieka nad dziadkami);

4) funkcję socjalizującą (wzrastanie dziecka w rodzinie,

 jak i dostosowywanie się małżonków do siebie);

5) funkcję psychohigieniczną (zapewnia członkom poczucie stabilizacji

, bezpieczeństwa, równowagi emocjonalnej, warunków do rozwoju osobowości,

 szczególnie dziecka, a także pozostałych członków rodziny).

 

Z tych funkcji wynika, że dziecko wzrasta

w „zdrowej” – wypełniającej wymienione zadania rodzinne,

 otrzymuje uczucia miłości macierzyńskiej i ojcowskiej,

obdarzając z kolei swoim uczuciem rodziców.

Rodzina jako jedyna grupa społeczna stwarza dziecku

niepowtarzalne warunki, rozwoju psychicznego, moralnego społecznego,

 a także możliwości wyrównania postaw emocjonalnych.

W wyniku skomplikowanej sytuacji współczesnego świata,

proces wchodzenia nieletnich w życie społeczne bywa często zaburzony,

 trudności wychowawcze sygnalizowane są dość powszechnie.

Dlatego we współczesnym świecie przeciwieństw i niepokojów,

 szczególne zadania wychowawcze spadają na rodzinę.

Rodzina jest więc środowiskiem, w którym dziecko

w sposób naturalny przyswaja wartości kulturalne, etyczne i społeczne.

 Zapewnia odpowiedni rozwój swoim członkom,

a tym samym wpływa i na rozwój społeczeństwa.

W prawidłowo zorganizowanej rodzinie, w klimacie miłości,

 zrozumienia dziecko znajduje pełne poparcie, poczucie bezpieczeństwa

 i możliwość przeżywania szczęśliwego dzieciństwa.

Jeśli funkcjonowanie rodzin, ich kondycja pogarsza się,

 odbija się to wtedy ujemnie na funkcjonowaniu i losach zarówno jednostek,

 jak i społeczeństwa. 

W interesie więc jednostek i społeczeństwa leży prawidłowe

 funkcjonowanie rodzin oraz tworzenie warunków

dla prawidłowego funkcjonowania.

Rodzina powinna być chroniona, wspierana.

 Każde jej zakłócenie może bowiem być źródłem bólu i nieszczęść.

 

BIBLIOGRAFIA

Gałkowski T.,Dzieci specjalnej troski, Warszawa 1972.

Grzesiuk L., Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki, specyficzne problemy, Warszawa 1994.

Kielin J. Praca z rodzicami dzieci upośledzonych umysłowo, Gdańsk 2003.

Sytuacja życiowa dziecka niepełnosprawnego w rodzinie, pod red. Ossowski, Bydgoszcz 1993.

Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, pod red. Obuchowska, Warszawa 1995.